Spørgsmålet kan virke absurd, for alle vil da både have en CFO og en airfryer. Men skal man? Hvis man nu har en senior accountant og en varmluftsovn? Det er ikke så nemt at svare på.
Det sidste stykke tid har jeg hjulpet en håndfuld virksomheder med deres rekruttering efter en ny CFO. Fælles har været, at de har efterspurgt en CFO, men i realiteten beskrevet noget andet. Det forstår jeg godt, for det kræver indgående kendskab at kende til hvad det er der gør, at det måske er klogere at lave en anden søgning. Sagen er i hvert fald den, at søger man efter en CFO, så rammer man bredt, og man risikerer dermed at spilde en masse tid – samt lave en fejlrekruttering – hvis jobbet i realiteten adskiller sig fra beskrivelsen.
Desværre kan man ikke sætte på formel hvornår man skal bruge en CFO, og hvornår man skal bruge en Finance Manager eller Senior Accountant. Det er ikke sådan, at hvis bare omsætningen er +50 mio, balancesummen +20 mio og antal FTE 30 så er der brug for en CFO. Jeg vil mene det er en ukendt vægtning mellem profil, fremtidig udvikling og jobindhold der afgør hvilken af de tre man skal targette.
Derudover melder der sig et andet problem: CFO-rollen har over de sidste år vokset sig utrolig bred. Nogle er gode til drift. Andre er gode til accounting-delen. Nogle er bedre til controlling. Nogle til ledelse. Andre til ESG. Nogle er mestre i rapportering eller business intelligence. Nogle i informationssystemer. Der er også dem der er fantastiske til implementering eller change management. Men hvordan kan man vide hvad man rekrutterer, hvis man ikke er professionel indenfor for feltet? Det kan man ikke.
Og derfor er det altså med CFO´s som det er med airfryers. Alle vil nok have én. Men det er klogt at benytte professionel hjælp til at afklare om man har behovet, og i så fald hvordan behovet ser ud.